lördag 24 januari 2015

Eskalerad övervakning

Vintern fortsätter att hålla sitt fasta grepp om landskapet och vi är nu uppe i 20 cm snödjup. Det stimulerar inte till så mycket utomhusliv, men igår tog vi oss ner till stan där vi åt en vegetarisk lunch och besökte konstmuseet. Jag gjorde också ett besök på vår egen konstklubb för lite administration medan hustrun besökte biblioteket under tiden.
Idag har vi varit hemma, men jag åkte en vända till Åkesta för att hämta underlaget för årets revision i VARF.

Ute i landet kommer det då och då nya indikationer på det övervakningssamhälle vi är på väg in i. Vi närmar oss mer och mer det rigida tillstånd av 'storebror ser dig' som George Orwell skrev om i sin bok 1984 för snart 70 år sedan. Det har nu uppdagats att vår egen stad är först i landet med att kontrollera hur människor rör sig i city genom att mätapparatur fångar upp signaler från människors mobiltelefoner. Datainspektionen ska granska om det strider mot PUL och även om det hävdas att den insamlade informationen avidentifieras, så är det ändå ett oroväckande första steg i 'fel riktning'. Det må finnas hur många goda skäl som helst att peka på för dem som bedriver 'spaningen', men det faktum att människor när som helst kan övervakas utan egen vetskap är ett illavarslande tecken!
För egen del är problemet i detta avseendet litet, eftersom jag aldrig rör mig ute med en påkopplad mobiltelefon. Men å andra sidan använder jag en dator uppkopplad mot mobilnätet en stor del av min vakna tid och jag vet inget om vilka former av information som tappas av från denna kommunikation. I den digitala världen finns inga begränsningar för uppfinningsrikedomen och problemet kan bli akut den dag som eventuellt mindre goda krafter i samhället skulle kunna ta över kontrollen, så viss vaksamhet är utan tvekan motiverad!

Inga kommentarer: