onsdag 11 april 2012

Sista varvet för Saab Automobile

Ett ihållande vårregn har tvingat oss inomhus i nästan två hela dagar, men efter lunch passerade en lucka i molntäcket och då passade vi på att smita ut för en promenad till mataffären. För övrigt har vi mest suttit vid var sin dator, sysselsatta med våra vanliga projekt. Om en stund ska vi åter avvika, då till ClubArtis för medlemsmöte med ett för oss oklart program rörande något man kallat terapeutisk målning - vad det nu kan innebära?

Något uppklarnande offentliggjordes istället igår, då konkursförvaltaren för Saab Automobile presenterade konkursens bouppteckning. Det för fordringsägarna nedslående resultat uppger skulder på 12 - 13 miljarder kronor och drygt 3 i tillgångar. De anställda får klara sig utan drygt 500 miljoner.
Detta är början till det sorgliga slutet för det som en gång var tänkt att bli en svensk indistriell kronjuvel. För dem som följt de två senaste årens turer i dramat torde det inte vara någon överraskning. Företaget har i princip inte tjänat några pengar de senaste 20 åren.
Just nu kan vi bara spekulera om hur utvecklingen blivit om Sveriges regering för snart två år sedan lyssnat på dåvarande S-ledaren, fru Sahlin, och tagit över hela rasket. Då så inte blev fallet kan vi nu sannolikt känna glädje å de svenska skattebetalarnas vägnar, som uppnbarligen sluppit att ställa upp med ett okänt antal miljarder för att försöka rädda 'den döende svanen'.
.

2 kommentarer:

R2 sa...

"Den döende SAABen" har som sagt varit döende länge. Det måste tillhöra Handelshögskolans överkurs hur man kan hålla ett företag i gång år efter år med röda siffror på vinstraden.
Vilken politisk skola man lär sig förorda ett statligt övertagande för att rädda ett sånt företag? Ja, sånt höllJu(s)holt på med.
...Ibland blir man förvånad över sin spiritualitet...

BÅA sa...

Knepet ligger väl i att man på något fyndigt och accepterat sätt lyckats rulla skuldberget framför sig. Sen återfinns säkert också en del av skulderna på GMs intäktssida.