måndag 23 april 2012

Om att tro på sig själv

Lite sakta försöker nu våren återta förlorad mark och utetemperaturen stiger sakta men säkert. I väntan på detta började jag gårdagen med bakning och denna gång blev det frallor och finska rågkakor. På eftermiddagen var det sedan läge att ta en promenad i de norra stadsdelarna. Jag har också, äntligen, sått sju olika sorters frön av blommor och köksväxter för att senare driva upp årets plantor för trädgården.
Idag var det dags för veckans pass på ClubArtis med nya målningsutmaningar. Hustrun arbetade med vackra blomstermotiv i akvarell, medan jag själv började på en 'gåramålning' i akryl - jag ska försöka att ur minnet göra en bild av mitt eget barndomshem.

På den politiska arenan står det aldrig stilla och ska väl så inte heller göra. Diverse utspel dyker upp och idag var det den, hittills ganska tystlåtna, nya centerledarinnan som fått en idé. Hon anser att man ska införa 'trängselskatt' i de större städernas centrala delar för att finansiera kollektivtrafiken och minska trafikens miljöpåverkan. Ett utmärkt exempel där ideologin springer ifrån det sunda förnuftet - i vår stad skulle det sannolikt vara den sista spiken i kistan för ett redan tynande centrumliv.
Den avdankade (S)-ledaren Juholt tycks däremot vara allt annat än tynande. I en intervju har han nu förklarat att det alls inte var hans "små felsägningar och misstag" som fick honom att trilla av pinnen. I hans värld var det istället så att han utmanat "starka krafter som jag inte riktigt hade en aning om".
Han framhåller också, likt speedwaystjärnan Tony Rickardsson, att han inte är bitter.
Därmed är det bara att gratulera honom till ett väl utvecklat självförtroende och samtidigt gratulera (S)-partiet till att ha blivit av med honom i tid. Med en sådan trädgårdsmästare var ökenlandskapet för partiet inte långt borta och det hade ju trots allt varit tråkigt för den traditionsrika organisationen att sluta sina dagar på det sättet.

Inga kommentarer: