fredag 12 november 2010

Teknikens framsteg

Efter snökaoset för några dagar sedan har nu novembervädret återvänt till sitt normala, gråslaskiga och trista tillstånd, nu dessutom med smältande snödrivor. Igår gick vi ändå en promenad i närområdet, men idag bestämde jag mig för att stanna inomhus, så hustrun fick vandra ensam en runda. Det var dels vädret, men också mitt ben som åter börjat ömma, som avhöll mig från att gå ut. Även om det finns mycket att göra inomhus, så känns det ändå som en brist när man inte kommer ut något under dagen. Två promenader till brevlådan räcker liksom inte till för det inneboende behovet av frisk luft.

Idag fick jag under ögonen en ny påminnelse om det upphetsade tekniksamhälle vi lever i. Det var en rapport om den kommande CES-mässan i Las Vegas, arrangerad av Consumer Electronics Association. Det är två månader kvar innan man slår upp portarna, men redan nu i veckan hade man smygpremiär i New York. Arrangörerna visade upp en rad nya prylar och konstaterade att det finns två stora trender inom teknikvärlden.
Den första är, inte helt oväntat, tablet-datorerna. 40 procent av de tillfrågade i en enkät säger att de kan tänka sig att använda en tablet som sin enda dator. Ett exempel på detta är Apples Ipad och Samsungs Galaxy Tab som redan släppts i Sverige. Ett annat är HP:s Estation 510 som kommer att visas upp på mässan i början av nästa år. HP c510 är en skrivare med en inbyggd och löstagbar tablet-dator.
En het trend nästa år väntas också bli bilteknik. Ett exempel på det är Mavizon Technologies nya produkt som kan kopplas in i en gammal bil för att uppgradera dess funktioner. På så sätt slipper konsumenter lägga hundratusentals kronor för att få funktioner som att automatiskt ringa upp larmcentral vid olycka eller spåra bilen vid stöld och i stället endast behöva köpa en liten dosa.
Men detta är endast ett par exempel på den "utveckling" som framgent ska hålla uppe det strida kassaflödet i elektronikindustrin. Mer och mer tyder på att vi människor snart klarar oss med ett finger som duger till knapptryckning, så löser sig det mesta av sig själv. Själv är jag extremt intresserad av teknik och samtidigt lika skeptisk till alla "trender" som dömer ut saker jag skaffat mig till att vara helt värdelösa och ute efter så där ett års tid. Vår äldsta dator har tolv år på nacken och är fortfarande användbar till det mesta utom extrema dataspel. Och dem lever man lätt utan!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är numera en något säkrare bilförare tack vare tekniken- bluetooth, vilket gör att bara behöver trycka på en knapp på ratten för att svara i telefonen, utan att hålla den till örat. En annan teknisk pryl, gör att jag kan ladda min laptop via cigarrettändaruttaget i bilen, och får ett uttag för 230 V. Det gör t.ex. att om jag glömt ladda batteriet till kameran, så kan jag göra det medan jag kör!
Stickan

BÅA sa...

Självfallet finns det även användbara saker i den strida strömmen av onödiga prylar.