onsdag 23 juli 2014

När går tåget?

Veckohelgen och början av den här veckan har vi använt till en resa med husbilen till Blekinge. Vi har som vanligt åkt på många och små vägar där man kommer nära den lokala bebyggelsen och kan studera det lokala folklivet. Vill man åka långsamt och njuta av resan ska man undvika de stora sönderstressade trafikstråken och deras ständigt ökande antal lastbilar. Efter alla resor genom åren har vi lokaliserat ett antal 'smultronställen' för övernattningar eller kortare pauser i resan, medan vi samtidigt söker nya och för oss obekanta vägar för vår framfart - man vill ju vidga sina vyer!
I Blekinge besökte vi hustruns bror, svägerska och deras dotter och hade som vanligt några trevliga timmar med samtal om gammalt och nytt, hela tiden ackompanjerat av alla upptåg som deras raskatter ställde till med.
Vår fågelskådning på hemvägen vid sjön Tåkern bjöd på ett par hundra gäss och minst 500 svanar. Esset denna gång var dock en kungsörn som vi såg under färd på resan söderut.

Glad ska man sedan vara för att vi klarar av att ta oss fram på egen hand och slipper besvära de publika kommunikationsmedlen. Idag var det åter dags för ett nytt kapitel i den sorglustiga historien om 'nedrivna kontaktledningar', denna gång utanför Flen och resultatet blev stopp för stora delar av tågtrafiken söderut. Någon prognos för när tågen skulle rulla normalt igen kunde heller inte ges. På eftermiddagen stod fyra strömlösa tåg med passagerare ute på banan i 30-gradig värme och bortåt 40 grader varmt inne i vagnarna.
Samtidigt som vi om och om igen läser eller hör om dessa incidenter, orsakade av ett uselt eller i vissa fall uteblivet underhåll av järnvägarna, lovar politiker till både höger och vänster att det under närmaste 20 åren ska byggas snabbtågsbanor i 'den gyllene triangeln' i södra Sverige. Detta är minst sagt verklighetsfrämmande så länge som förmågan att hålla ordentligt liv i den nuvarande järnvägen i stor utsträckning lyser med sin frånvaro. I vårt glesbefolkade land finns det, bortsett från storstadsregionerna, heller inte passagerarunderlag ens för nuvarande kollektivtrafik. Att i det läget, efter att ha stirrat sig blind på Kina och Japan, skrodera om snabbtåg får jag anse närmast gränsar till bondfångeri, eller åtminstone ett smaklöst röstfiske bland miljöeroderade vänsterfanatiker. Se istället till att komma ned på jorden och gör en rejäl insats för den järnväg vi redan har!

Inga kommentarer: