onsdag 9 juli 2014

Brasiliansk landssorg

Fortsatt högsommar med omkring 30 grader på termometern och man börjar så smått vänja sig vid att svettas. Idag har klädseln på hemmaplan kunnat inskränkas (för min del) till shorts och foppatofflor. Igår började vi dagen med en tur till östra köpcentret men orkade sedan bara en kort promenad i närområdet. Även idag blev det bara en kort promenad, denna gång till stormarkanden för ett apoteksärende. Värmen har nu tagit så mycket på krafterna att man knappt orkar skriva dessa rader.

Orkade gjorde inte heller Brasiliens VM-lag i kvartsfinalen mot Tyskland som slutade 7 - 1 till européerna - förmodligen är nu jobbet som brassarnas landslagscoach ledigt för omedelbart tillträde. För hustrun och mig passar resultatet utmärkt eftersom vi utsåg tyskarna till våra favoriter i svenskarnas frånvaro. Vi är nöjda och en vinst för Tyskland även i finalen är ren bonus på utdelningen.
Någon sådan bonus kan man aldrig räkna med här hemma i Förmyndarsverige, som nu låtit en utredare undersöka hur Systembolagets alkoholmonopol ska säkerställas. Hans förslag är inte oväntat att det bör bli svårare för privatpersoner att köpa alkohol via internet. Förslaget är att godsakerna endast ska kunna levereras till köparens hemadress och endast när systembolaget är öppet eller det är möjligt att få hemleverans via Systembolaget. Matbutiker med Citygross i spetsen har ju börjat erbjuda vinpaket tillsammans med matinköp och den friheten kan naturligtvis storebror staten inte tolerera.
Personligen bryr jag mig inte då jag kan tillgodose min blysamma alkoholkonsumtion genom tillgångar som ligger utanför de klåfingriga byråkraterna räckvidd!

Inga kommentarer: