måndag 20 februari 2012

Utan mat i två månader!?

Veckohelgen bjöd på ett typiskt vårvinterväder med upp till sju plusgrader omväxlande med byar av snöblandat regn. Detta uppmuntrade mig till att hacka och skrapa bort all is från gårdsplanen, varpå jag på söndagskvällen kunde konstatera att den senaste snöbyn frusit till perfekt ny is på samma ställe. Man kan nästan tro att detta är ett exempel på Murpheys lag om "alltings djävlighet".
Igår åkte vi till stan för ett besök på biblioteket och efter det deltog jag i ett söndagsmöte med VARFs guider i Åkesta, dels för att lyssna på en utbildning om astrofotografering, men också för att avsluta mina sista åtaganden i styrelsen.
Idag var det åter dags för ett målarpass på ClubArtis och nu gjorde jag färdig ett par tidigare påbörjade akrylmålningar medan hustrun arbetade med ett fint stilleben med frukter och penséer i akvarell.

De senaste dagarnas snackis har handlat om en figur som påstår att han legat i en bil ute i skogen i Sävar utan mat sedan den 19 december. 44-åringen hittades utmärglad i sin översnöade bil mitt i skogen, men kan ha levt i vildmarken sedan i somras.
Varför han valde att åka till Norrland är fortfarande ett mysterium. Mannen är från Mellansverige och tycks ha levt ett till synes normal liv fram till förra året. Då drog han på sig skulder och hans fastighet med hyreslägenheter tvångsförvaltades. Han drog iväg i maj, polisen och kronofogden var efter honom. Sedan dess har jag inte hört något från honom, säger en person som känner honom och vistelsen i skogen var till synes helt planlös.
Tills vidare kan man endast spekulera om huruvida man kan klara sig i två månader med att enbart äta snö, men någon sorts rekord lär det ändå vara. Kanske "ligger här en hund begraven" trots allt, för annars får man nog kalla det hela ett mirakel.

Inga kommentarer: