onsdag 1 februari 2012

Om att välja kläder

Det bastanta högtrycket håller ställningarna på februaris första dag. Vi har kunnat fortsätta att glädja oss åt det som jag tycker är en perfekt vinter - dvs någon minusgrad och nästan ingen snö. Nu varnar emellertid väderprofeterna för "ryska snökanoner", men vi hoppas att de stannar upp ute i kustlandet. Själva har vi varit mest här hemma, men igår tog vi en tur till östra köpcentret för veckoinköp och idag tog jag mig till stan för att besöka min tandläkare. Till stor glädje för både mig och min plånbok fanns inga behov av några åtgärder, och jag fick t o m beröm för mitt sätt att vårda mina tänder. Hustruns reaktion var, när jag berättade detta: "Då har hon bytt taktik nu och ger beröm istället för utskällning." Ja, vem vet vilka pedagogiska knep man kan utsättas för?

Pedagogik i den högre skolan kunde man också läsa om i bladet idag. Det var en schwiezisk storbank som försett sina anställda med följande krav på klädkod på jobbet:
”Inga synliga underkläder, inga korta kjolar eller orakade hakor, ingen får lukta lök eller cigaretter, kalsonger av god kvalitet, svarta knästrumpor under kostymen, inga slipsknutar som inte matchar ansiktsformen. Manliga anställda avråds från att färga håret eller bära några andra smycken än klockor, som antyder tillit och punktlighet. För kvinnorna gäller dräkt med knäppt kavaj och kjolar över knäna. Kortärmat är förbjudet. Banken tillåter bara en lätt makeup och vill inte se några svartmålade naglar. Håret bör färgas regelbundet så inga utväxter syns.”
Det skulle vara intressant att se vilken reaktionen blev om något svenskt företag försökte sig på något liknande. Här är ju slipsen i det närmaste avskaffad (tack och lov) och diskussionen om klädval brukar ju mest handla om huruvida grabbarna ska tillåtas ha shorts på jobbet på sommaren.

Inga kommentarer: