måndag 13 februari 2012

En stjärna slocknar

Helgen har bjudit på vackert vinterväder och igår tog vi en liten promenad i närområdet i förhoppning om att våra ben och fötter snart ska vara tillbaka i full trim. Igår eftermiddag deltog jag i årsmöte med astronomiföreningen, som blev en milstolpe för mig eftersom jag där, på egen begäran, nu lämnat styrelsen efter 16 år. Jag är därmed helt ren från alla sådana uppdrag inom föreningslivet, vilket på något sätt känns befriande. Det är trots allt många tusen timmar av ideellt och oavlönat arbete, som jag satsat på föreningsliv och politik under de senaste 30 åren.
Idag startade jag dagen med ett besök hos frisören och på eftermiddagen tog vi oss till stan för veckans pass i målarklubben. Det blev den här gången blommor i akvarell för hustrun och landskap i akryl för min egen del. Jag har nu tre 'ofärdiga' målningar så nästa gång bör jag kanske försöka göra något färdigt.

Igår fick vi veta att soul- och popartisten Whitney Houston avlidit på ett hotellrum i Beverly Hills i Californien, endast 48 år gammal. Dödsorsaken är okänd och nu kan man ju bara spekulera, men när man inte vill gå ut med det brukar det ju ofta vara antingen brott eller något "känsligt" som ligger bakom - det vill säga överdoser, självmord eller liknande. Det har ju genom åren haglat tätt med rapporter om hennes vilda leverne med drogmissbruk och festande.
Men missbrukare eller ej, Whitney Houston var en otroligt duktig sångerska med en rent fantastisk röst. Hon var till dags dato en av musikhistoriens bäst säljande artister med över 170 miljoner sålda album. Hon var även den mest prishyllade sångerskan enligt Guinness World Records. Vi kan räkna med att otaliga beundrare lever denna dag med sorg i hjärtat över att denna röst tystnat för alltid.

Inga kommentarer: