torsdag 26 november 2009

Spara eller slösa?

De senaste två dagarna har jag tillfälligt varit justerad p g a någon "störning" i vänstra benet och hustrun har fått ta motionspromenaderna på egen hand. Igår lyckades jag änfå på cykel ta mig till veckans slöjdpass och nu lyckades jag äntligen slutföra projekt ölstop - dessvärre dock utan tillräcklig täthet för att kunna användas som dryckeskärl.
Eftermiddagen idag gick åt för möte med Aktiespararnas ledningsgrupp. Dagordningen och diskussionerna följde gängse mönster med undantag för att jag idag aviserade att jag avser lämna gruppen vid kommande årsmöte, vilket utlöste en del protester. Ingen är dock oumbärlig och efter sju år i gruppen anser jag att min "värnplikt" måste vara uppfylld. I övrigt har vi varit hemma med vardagliga sysslor och kyrkboksskrivande.

Den ekonomiska världskrisen som startade för drygt två år sedan har, trots mycket diskussioner i massmedia, börjat suddas ut i människors medvetande och analyser om årets julhandel talar om nya rekord i spenderade pengar. Idag kom dock ett besked som fått världens börser att svikta och en del valutakurser att svänga vildsint! Arabemiratet Dubai har aviserat att man vill ställa in sina utlandsbetalningar under ett halvår! De samlade skuldbeloppen, 400 miljarder kronor, är inte stort i ett internationellt perspektiv, men en "snöbollseffekt" kan plötsligt utlösa ännu en finanskris. De närmaste dagarna får visa hur det kommer att gå.
Dubais finansiella tentakler når även Stockholm. Exempelvis äger emiratens holdingbolag Borse Dubai en femtedel av Nasdaq OMX, som driver Stockholmsbörsen och skulle det sluta med konkurs blir konsekvenserna långtgående, även om inte Sverige i första hand blir berört. Riksbanken tycker att det är svårt att i ett så här tidigt skede bedöma situationen - ett uttalande som mycket väl kan innehålla en varningsklocka. Det är viktigt att förstå att, trots all optimism, så är världsekonomin fortfarande mycket skör och små bakslag kan få stora konsekvenser!

Inga kommentarer: