lördag 28 november 2009

Hur man än vänder sig...

Förutom vardagliga sysslor här hemma och arbete med kyrkboksprojektet tog vi oss idag tid med ett besök på årets Julmarknad på Vallby friluftsmuseum. Trots bristen på snö verkade ändå människomassorna på plats lyckats uppamma en viss julstämning - det fanns ju åtminstone tomtar på plats. Efteråt tog vi dagens promenad i en stadsdel som vi vanligen inte besöker för att se hur den har utvecklats på senare tid.
Igår hann vi veckohandla innan den värsta 1:a-adventstormen tog vid i köpcentret. Inte heller då kunde några tecken på lågkonjunktur skönjas. Väl hemkomna tog hustrun itu med första julpyntet här hemma, så nu är adventsstjärna och -ljus, och alla tomtarna på plats i det snöbojkottade mörkret.

Igår fick vi med posten ett erbjudande som gäller "människans bästa vän" (och dyraste?), hunden. Där gavs möjlighet för den fyrbente vännen att få vinterskor (445 kr), solglasögon (245 kr), varmt täcke (695 kr) eller, för den ivrige jakthunden, skottsäker väst (3 800 kr).
Samtidigt kom en förfrågan från Unicef om bidrag till deras barnarbete i Afrika med exempel på vad ett sådant kan ge.
Många barn i flyktingläger i Sudan lider av allvarlig uttorkning till följd av diarré. Efter UNICEFs behandling med salt/socker-lösning kan de äta själv igen. Vatten som blandas med rätt proportioner av socker och salt kan inom några timmar rädda ett döende barn tillbaka till livet.
Till exempel räcker 270 kr till 420 påsar sockersaltlösning, som var och en kan rädda ett barns liv. 370 kronor räcker till 100 skrivböcker till hjälp för barnens skolgång. 1 190 kronor räcker till ett vatten-kit som förser tio familjer med det de behöver för att kunna få rent vatten (vattenbehållare, hink, tvål, vattenrenare).
Plötsligt ställs den samvetsömme hundägaren inför valet om hunden ska ha solglasögon eller om 400 barn ska räddas i Sudan eller om jaktkompisen behöver skottsäker väst istället för att ordna rent vatten åt trettio familjer i Centralafrika.
Välsituerade människor kan säkert välja både och utan att behöva svälta men många andra kanske får dåligt samvete hur de än väljer. Enklast är väl att se till att all reklam som sköljer över oss får gå kortaste vägen till pappersinsamlingen. Det man inte vet har man inte ont av brukar det sägas!

Inga kommentarer: