måndag 9 november 2009

Farsdagen

Trots den senaste tidens gråmulna väder har jag ägnat trädgården en del uppmärksamhet. Alla vissna löv är bortstädade, trädgårdskalken utspridd och växthuset invintrat. Det blev bland annat en drastisk beskärning av vinrankan som haft en helt hämningslös tillväxt uunder året.
Idag tog vi en promenad i närområdet, men för övrigt har inte vädret uppmuntrat till något friluftsliv.

Igår firades Fars dag. Båda döttrarna tog kontakt med lyckönksningar och hustrun bjöd på en superb trerätters diné med avocado och räkor, kalventrecote och äppelmaräng - det kunde inte gärna bli bättre. Jag undgick också alla presenter och framför allt, jag fick ingen slips.
Jag har sedan länge hävdat att Fars dag i modern tid främst är till för att en massa onödiga saker ska byta ägare och till dessa hör definitivt slipsar. Idag används så gott som aldrig slips så man hoppas att Far därmed slipper slipsterrorn. Dock måste sägas att jag själv faktiskt aldrig fått någon slips på Fars dag.
Jag tror att de allra flesta fäder mer skulle uppskatta en mera finfördelad uppmärksamhet spridd över året och utan att den kommersiella världen slår mynt av det. Med modern teknik kan de som så vill lätt hålla daglig kontakt var man än befinner sig i världen och då behövs heller ingen Fars dag, en dag som lätt blir en aning farsartad mot bakgrund av den marknadsföring som bedrivs runt omkring den.

Inga kommentarer: