söndag 16 oktober 2016

Svindlande luftaffärer

Om vädret finns inte mycket att förtälja, det är status quo, även om man idag kunde märka en aning av sensommarkaraktär. Torkan fortsätter och nu har det börjat komma sporadiska, men oroande signaler om låg nivå i de svenska kraftverksdammarna. Det kanske inte skulle skada med en liten påminnelse om hur bräcklig en elförsörjning byggd på vindkraft skulle komma att bli.
För vår egen del har vi mest varit hemma, men idag tog vi en tur till stan för ett biblioteksbesök. Man fick då också en trist bild av hur glest befolkat city är en söndagseftermiddag. Det ger definitivt inte intryck av att vara Sveriges sjätte största stad, snarare ett litet sömnigt brukssamhälle. Vi har naturligtvis också klarat av våra motionsrundor här på hemmaplan. Mera motion fick jag också igår med att ösa om trädgårdskomposten, ett nog så betungande jobb.

Betungande är det också att följa dramatiken kring vår lokala flygplats. Senaste fiaskot är en flyglinje till Helsingfors som man nu beslutat säga upp kontraktet med efter mindre än en månads drift. på grund av bristande passagerartillströmning. Verksamheten är ett mycket tydligt exempel på det olämpliga i att låta kommunpolitiker syssla med kommersiell verksamhet. Arlanda-Aros Airport har under de senaste 20 åren gått med ökande förluster, men för innevarande år har underskottet skenat iväg till bortåt 30 miljoner kronor. Hur mycket som nu tillkommer i skadestånd för den uppsagda flyglinjen är oklart, men ett ytterligare antal skattemiljoner blir det tveklöst tal om.
Argumenten för att behålla flygplatsen är desamma som för alla andra kommunala flygplatser i vårt avlånga land. Möjligen är det så att inrikesflyget behövs för en fungerande infrastruktur, men priset måste ju ändå vara rimligt, och till bristerna i den kommunala kärnverksamheten finns det alltid behov av mera pengar. Var utvecklingen av det sorgesamma företaget nu tar vägen återstår att se. men en allvarlig översyn av visionerna, såväl lokalt som nationellt, är av största behov. Den nuvarande miljonrullningen är inte rationell!

Inga kommentarer: