torsdag 6 juni 2013

Regnkatastrof i Europa

Gårdagen gick i den ständiga sysselsättningens tecken, då vi började med en tur till återbruket för avlämning av rester från den senaste tidens röjningar och gjorde därefter ett besök på stormarknaden för en del inköp. Sedan tog jag en cykeltur till stan för att hämta ut mitt nya pass hos polisen. Efter lunch for vi ut till Mälarlandet för en långpromenad i det strålande sommarvädret. Väl hemkomna igen kunde jag konstatera att vi drabbats av ännu ett fjäderbrott på bilen, vilket gav mig anledning till ännu en cykeltur, nu till bilverkstaden för bokning av tid för åtgärd av detta. Till sist gjorde jag den sista insatsen av nedmonteringen av trädgårdsstaketet.
Idag, på Nationaldagen, bestämde vi oss för att bara 'ta det lungt' och det har blivit mest läsning och korsordslösning ute på altanen i något som nu närmast kan betecknas som högsommarväder (26 grader i skuggan på eftermiddagen). Det blev för mig ändå en cykeltur idag också då jag tog mig till Åkesta för att lämna tidrapport över mina insatser i VARFs uraniaprojekt, vilket krävs för slutredovisning av hur vi använt våra EU-bidrag till projektet. Hustrun fick därför ta sin motionsrunda på egen hand idag

På tal om EU, så måste jag notera de förskräckliga konsekvenser som uppstått av vädergudarnas härjningar över Centraleuropa. Hundratals  millimeter regn på bara några dagar har medfört historiskt nästan okända översvämningar över stora områden. I Dresden har t. ex. floden Elbe stigit sju meter över sin normalnivå och i Halle har 30 000 invånare evakuerats sedan floden Saale nått sin högsta nivå på 400 år. Totalt har 60 000 lokala nödhjälpsarbetare, 25 000 statliga katastrofbekämpare och 16 000 militärer satts in mot översvämningarna i Tyskland. I Bayern står mängder av byggnader helt under vatten och varningar för att skyddsdammar hotar att brista har utfärdats av myndigheterna. Även i Tjeckien är katastrofen ett faktum och omkring 700 samhällen har drabbats av översvämningarna.
Man känner med de drabbade och frågar sig hur det kommer sig att oväder kan koncentrera sig på det här sättet - den pågående klimatförändringen utpekas ofta, men vädret lyder under kaosteorin och är egentligen helt oförutsägbart. Det är med andra ord, som vanligt bara att gilla läget hur obehagligt det än kan vara.

Inga kommentarer: