söndag 2 juni 2013

Givande sydlig expedition

Den gångna veckan har vi använt till årets första långresa med husbilen. I tisdags startade vi med siktet inställt på Öland. Resan längs ostkusten var njutbar med förlig vind (inte oväsentligt för en husbil) och soligt väder med undatag för en regnskur i trakten av Mönsterås. På den öländska ostkusten gjorde en kraftig pålandsvind dock att temperaturen var ganska låg för årstiden.
Detta gick ändå lätt att stå ut med när man kunde lyssna på näktergalarnas ihärdiga konsert och studera gökarnas ritualer i deras intensiva och vårkänsliga procedurer. Vid ett tillfälle såg jag fyra gökar (fåglar alltså) samtidigt.
Första dagen på ön åkte vi upp till Borgholm och gick en långpromenad i det natursköna området Borga hage där man nästa alltid kan göra nya upptäckter i både flora och fauna. På 'hemvägen' åkte vi till Lerkaka, där jag gjorde en teckning av tre gamla väderkvarnar, samtidigt som vi kunde förundras över de gigantiska maskiner som behövs för att resa de nya 'väderkvarnar' som numera växer upp som svampar ur jorden och alltmer förvränger det pastorala öländska landskapet.
Andra dagen for vi, som traditionen bjuder, till södra udden för fågelskådning. Blåsten gjorde emellertid denna sysselsättning begränsad, men vi kunde istället inregistrera inte mindre än 25 gråsälar, som låg på stenar och latade sig alldeles utanför strandkanten. De visade inte den minsta oro över människorna som stod några tiotal meter bort och fotograferade som de värsta paparazzies.
Nästa dag återvände vi till fastlandet och nu för att fortsätta till Blekinge och Karlshamn för att besöka hustruns bror och svägerska. Där övernattade vi på deras gästparkering och kunde umgås under trevliga former, inte minst med familjens fyrbenta medlemmar, som nu utökats med ännu en maine coon, bara fem månader gammal och livlig därefter.
Igår anträdde vi så återfärden norrut och fick för första gången regnigt väder, men med tak över huvudet så är även det att stå ut med - marken behöver vattnet. Vi åkte nu genom 'det mörka' Småland och stannade för övernattning vid sjön Åsunden strax söder om Kisa. Idag avverkade vi så de återstående 25 milen tillbaka till hemorten och väl här, så väntade en överdrivet välväxt gräsmatta på omgående behandling. Nu är den emellertid nyklippt och man kan unna sig en stund till att vila ut efter 'semesterresan'.