söndag 2 maj 2010

En riktigt stor utställning

Månaden maj har inletts med majsol, men ganska kyliga vindar från väster. Den ökande solhöjden syns ändå tydligt på grönskan i trädgården och naturen, som utvecklas med vårens hela frodighet.
Igår var det dags att ställa på och hämta hem husbilen. Vi tog också direkt itu med upprustningen inför sommarens expeditioner - batterier och gasbehållare ska monteras och allmän upputsning behövs efter vinterförvaringen. Idag började hustrun städningen i bodelen, som så väl behövs efter sju månaders stillestånd.
Idag tog vi några kilometers promenad i närområdet, annars har vi varit på hemmaplan och solat och pysslat om gräsmattan (mest jakt på mossa och maskrosor just nu).

Igår invigdes världsutställningen Expo 2010 i Shanghai. Den ska pågå i ett halvår och förväntas bli den största genom tiderna. Hittills har 225 länder och internationella organisationer anmält sitt deltagande. Enligt arrangörens beräkningar kommer Expo 2010 under de sex månaderna som utställningen är öppen att attrahera 70 miljoner besökare, av vilka 95% förväntas vara kineser. I Kina finns stor stolthet över de senaste två decenniernas snabba ekonomiska utveckling. Världsutställningen och den uppmärksamhet som Kina får i resten av världen är en bekräftelse på att Kina nu blivit en ekonomisk stormakt.
Den svenska paviljongen vid Expo 2010 är en 3000 kvadratmeter stor byggnad och ligger i det europeiska kvarteret med de övriga nordiska länderna som närmaste grannar. Den stora allmänna utställningen i paviljongen, som ska spegla Sverige och svensk förmåga kommer att ha 1000-tals besökare varje dag. När de vandrat genom utställningen kommer de att kunna dricka svenskt kaffe och köpa en del typiska svenska presentprodukter (bl a dalahästar) i en liten butik. Sedan finns också en VIP-avdelning för särskilt inbjudna gäster, som kommer att trakteras med seminarier och konferenser och, vad man kan förstå, en lite mera kvalificerad social uppmärksamhet.
Priset för den svenska insatsen sägs ligga på ca 150 miljoner kronor och hela Expo kommer att gå lös på några tiotal miljarder kronor (jmf Öresundsbron som kostade ca 17 miljarder att bygga), så när det gäller marknadsföring, så tycks det aldrig vara någon brist på ekonomiska resurser!

Inga kommentarer: