måndag 9 mars 2009

Rätt eller riktigt

Ganska trist väder har gjort den senaste veckohelgen till innesittardagar. Istället har jag spenderat tid på mera långsiktiga arbetsinsatser i de olika föreningar jag är delaktig i. En hel del har gällt Aktiespararna, men mest är det "Västeråsare för Kärnkraft", som vi nu räknar med ska få en lite större uppgift framöver. Vi kan redan se hur de olika sidorna i kärnkraftdebatten på 1970 - 80-talen håller på att positionerna sig och en tendens hos massmedia att "ta den svages parti" (kärnkraftsmotståndarna) har börjat visa sig. Detta får jag nog anledning att återkomma till många gånger är jag rädd.

Igår var det också den Internationella kvinnodagen, en företeelse på gott och ont. Självklart behövs många insatser för att kvinnor och män ska behandlas likvärdigt, men den här kvinnodagen tror jag snarare cementerar den polarisering i synen på människor som finns på många håll. I år har t ex en rad debattörer fört fram förslag om att en mansdag ska inrättas. Jag tror att det skulle vara bättre att sträva efter att alla dagar ska vara människodagar där varje individ behandlas utifrån gemensamma normer utan hänsyn till kön. Då skulle många av de argument som idag förs fram kring könsroller bli överflödiga.
Sedan är det en helt annan sak hur jämställdhet betraktas i andra kulturer. I det fallet tror jag vi i Sverige ska inta en mera ödmjuk profil, och inte som vanligt inbilla oss att vårt sätt att vara är det bästa och försöka kommendera människor i andra delar av världen till efterföljd. Vi utgör trots allt inte mer än 1,5 promille av världens befolkning.

Inga kommentarer: