måndag 19 maj 2008

Hemma på gott och ont

Nu har vi varit på hemmaplan några dagar med olika upplevelser - ömsom vin och ömsom vatten. I lördags deltog vi i vår dotter-dotters komfirmation. Det var en trevlig, men också lite överraskande cermoni. Förutom den strikt andliga delen var det komfirmanderna själva som stod för föreställningen. Det var så långt som man kan komma från min egen konfirmation för drygt 50 år sedan.
Igår tvättade jag bilen för första gången på över ett halvår (den används ju inte så mycket numera) och i garaget upptäckte jag då att husets avloppsledning åter satt igen sig. Detta resulterade i ett nytt besök idag av Ragn-Sells för spolning. Besvär och dryga kostnader, som börjat få mig att överväga att gräva upp och lägga ny ledning. På morgonen hade jag dessförinnan hunnit med ett tandläkarbesök som även det indikerade behov renovering. Ännu mera besvär och ännu drygare kostnader. Ack ja, ack ja!

En liten sensation i landet idag är att den kände kriminologen Leif G W Persson sagt upp sig från sin tjänst som professor på Rikspolisstyrelsen. Han säger sig inte längre orka delta i "polisens apspel". Hans sorti väckte dock inte någon större upphetsning hos rikspolischefen, som räknar med att LGWP säkert på något sätt kommer att göra sig hörd i kriminaldebatten även i fortsättningen.
Personligen tror jag att LGWP på många sätt, genom sin direkta och något raljanta debattstill, bidragit till att det svenska rättsväsendet inte totalt havererat. Vi får hoppas att hans filosofi, om att inte jaga "Svensson" så mycket utan istället lägga mera krut på den tunga och organiserade brottsligheten, kan få fortsätta att påverka politiken.

Inga kommentarer: