måndag 1 juni 2009

Efter hänryckning behövs förnyelse

Första juni och sommaren börjar på allvar. Men redan de senaste dagarna har bjudit på högsommarvärme kring 25 grader i skuggan. Därför inledde jag också "sommaren" med ett besök hos frisören för att anlägga min bekväma sommarfrisyr, med hårlängd på max 13 mm.
Vi har varit mest här hemmavid och sysslat med trädgård och drivhus, men idag tog vi en halvmilspromenad då hustrun invigde sin nya stegräknare. Den är en Mors Dags-present hon fick av våra döttrar när vi firade Mors Dag hos yngsta dottern igår. Hon fick också en annan present - en "spikmatta" för hudstimulans och avslappning. Den har även jag prövat nu, för att snabbt kunna konstatera att därmed är min användning av denna tingest avslutad. Men hustrun tycker att det känns bra och mattan är ju hennes, så vad är problemet!

Alldeles nyss sände jag ett nytt inlägg i energidebatten i lokaltidningen. Några nya namn inom miljörörelsens hank och stör har dykit upp och det är facinerande att se vilken låg utvecklingtakt som dessa aktivister besitter. Trots att världen i de flesta avseende totalt förändrats, låter dessa "debattörer" på samma sätt som deras föregångare gjorde när jag började engagera mig för 30 år sedan. De är precis lika fastspikade i sin tro som aktiva sionister och muslimer och totalt okänsliga för yttre påverkan. Man kan ju fråga sig varför sådan debatt överhuvud taget ska föras om den inte medför någon utveckling. Man kan ju i motsats till detta notera att t o m den svenska kyrkan börjat lätta på bojorna. Radikala präster öppnar sina kyrkor för nya aktiviteter (senast en rockkonsert i en närbelägen kyrka) och kan därmed attrahera flera människor. Kanske är detta något för den förstenade miljörörelsen att tänka på innan man blir totalt marginaliserad. I Riksdagen har ju numera miljöpartiet blivit omkört på flera av sina paradområde av sina konkurerande kollegor.

Inga kommentarer: