torsdag 18 juni 2009

Djungelns lag

Gårdagen började vi med att åka till östra köpcentret för att proviantera inför midsommarhelgen - den så viktiga sillen kräver sin tid av förberedelse. Hustrun ägnade en hel del av dagen till detta och annat som behövs för att riktigt fira årets ljusaste tid. Själv tog jag itu med trädgården, som efter en veckas obevakad frihet behövde ansas. Först blev det gräsklippning och sedan fortsatt ogräsjakt. Bristen på tillsyn hade också lett till att diverse djur dels angripit mina nyss uppkomna bönplantor, dels tuggat i sig en del av dillen. Vandalisering är med andra ord inget som enbart människan ägnar sig åt - det är väl djungelns lag (äta eller ätas) som gäller hela vägen kan man förmoda.
Idag hade det soliga vädret åter förbytts till den våta varianten med blygrå himmel - regnet är dock fortfarande välkommet, men gör ju att man tvingas hålla sig inomhus vilket jag, som den soldyrkare jag är, helst vill slippa på sommaren.

Djungels lag, är enligt encyklopedin "ett uttryck med innebörd att någon eller några gör vad de vill utan inblandning eller med respekt för rättsväsen och samhällsregler. Den refererar till djungeln, där störst går först, även äta eller ätas."
Sett utifrån klimatdebattens senaste vinkling, är det inte längre säkert att "äta eller ätas" är giltigt. När vi äter (fel?) mat blir vi klimatbovar och kommer att ätas upp av ett framtida stekhett klimat. T o m SMHI har nu instämt i denna kör för att skrämma oss till att börja leva på uteslutande närodlade grönsaker. Nu är det bara att kasta bort den gamla hederliga kostcirkeln. Men jag är skeptisk! Faktum är att korna och grisarna vi äter upp faktiskt drivs med biobränsle och tillför därmed inte biosfären något nytt kol, som är fallet med fossila bränslen, och måste då också vara neutrala ifråga om växthuseffekten. Rätta mig om jag har fel!

Inga kommentarer: