fredag 8 juni 2012

Student i familjen

Efter hand återvänder sommaren och igår tillbringade vi dagen med att göra färdig renoveringen av vår altan. Det handlade nu om målning, där jag svarade för trädetaljer och inoljning av golv medan hustrun gav utemöblerna en uppfräschning.
Idag var det dags för nytt studentfirande när vår dotterdotter fick sin examen på Rudbeckianska gymnasiet. För vår del blev det först en cykeltur till stan för att ta emot vid utsläppet, och ett par timmar senare mottagning i hennes hem där hela släkten var samlad. Det blev för oss ännu en sammankomst i glädjens tecken den här veckan.

Även om det politiska läget i Europa inte är särskilt skrattretande, skulle det kanske inte skada med lite gladare miner även här, men det mesta tyder på raka motsatsen. Igår kunde vi se rapporter från Grekland, där en nynazist, inför öppen TV-ridå, gick till fysiskt våld mot en kvinnlig debattmotståndare och idag kunde vi i bladet läsa hur kvinnor i det svenska V-partiet ska utbildas i "feministiskt självförsvar". Hur detta ska bedrivas är för mig i nuläget inte helt klart, men jag utgår från att man inte i första hand tänker sig fysisk våldsverkan. Klart tycks det emellertid vara att det handlar om medel för bekämpande av de 'patriarkaliska maktstrukturerna'.
Det som uppmuntrat till dessa insatser är det faktum att såväl partiledare som partisekreterare och riksdagsgruppledare är män, vilket är oacceptabelt för V-feministerna - och jag som inbillat mig att vänsterns förtroendeposter tillsatts i demokratisk ordning!?  Med lite tur ser jag här en möjlighet till en ny splittring av vänstern, vilket skulle kunna ge ännu en indikation på det kaos som numera ofta illustrerar ideologierna inom den svenska politikens vänsterflank.


Inga kommentarer: