tisdag 19 januari 2016

Värna det fria ordet!

Fortfarande har ingen större lindring av kylan inträffat, men heller inget snöfall, och nu har det ju ändå kommit ner tillräckligt för att tillgodose alla vintersportares önskemål och behov. Vi föredrar att använda fötterna utan några beslag som skidor eller skridskor och idag blev det en promenad till mataffären efter att jag varit på Bilprovningen för att få Mondeon granskad. Den gamle trotjänaren klarade detta utan någon som helst anmärkning! Igår var det terminsstart för vår aktivitet i målarklubben och nu får vi rikta in oss på att ha något att visa upp på vårsalongen i maj. Hustrun lyckades redan första dagen skapa en bild av ett landskap i trolsk månskensbelysning, medan jag hade en betydligt trögare start.

Osökt får detta mig att tänka på ett samhällsområde som många kan observera, men kanske inte riktigt förstår följderna av. Jag tänker på den smygande tidningsdöden till följd av den övermäktiga konkurrensen från digitala medier. Detta får konsekvenser på en rad olika plan och ses av många ledande debattörer som en andra industriell revolution. Människors minskande efterfrågan på de tryckta medierna beror både på priset och bekvämligheten utan några tankar på hur den objektiva journalistiken påverkas. Koncentrationen till några få stora, kapitalstarka mediahus medför risk för begränsningar ifråga om både grävande journalistik och, kanske framför allt, lokaljournalistik. Svårigheterna att finansiera den journalistiska produktionen betyder både ökad spridning av centralt producerat material och en ökande arbetslöshet i journalistledet. En följd av detta blir att en växande del av samhällsdebatten förflyttas till sociala medier där bristande källkritik och en hög grad av subjektiv information kan leda till ett tillstånd av djungelns lag, där de svagaste i samhället alltid står sist i kön.
För egen del erkänner jag villigt att mitt förtroende för journalisters kompetens inte alltid är särskilt stort, men förväntar mig ändå att professionella journalister har större ambition än störtfloden på Facebook eller Instagram, att ge en objektiv bild av samhällsutvecklingen. Det stora beroendet av annonsörernas pengar, baserat på antal 'klick', inskränker också mediahusens rörelsefrihet i detta avseende. Låt oss hoppas att seriösa företrädare för demokratin har intresse och förmåga att skapa tillförlitliga plattformar för en fortsatt livsviktig samhälls- och kulturkritik i ett öppet samhälle. Jag kan inte se 'klickokratin' som en framkomlig väg för detta!

Inga kommentarer: