onsdag 2 januari 2008

Kyrkans pengar i blåsväder

Ännu en lugn dag på hemmaplan. Min hustru och jag gick en kort promenad idag för att få motion och frisk luft. Ett litet fotproblem har dock gjort att jag de senaste dagarna tvingats minska ner på rörelserna till fots.
Mitt sinneslugn fick dock en liten knäck när jag kunde läsa i en tidning att kyrkan nu ska satsa stort på vindkraft. Man gör detta för miljöns skull och för att tjäna pengar!?
Jag har i den energipolitiska debatten i flera års tid försökt att få folk att förstå att vindkraft är dyr och dessutom ofta otillgänglig. Därför känns det inte alls bra att Västerås stift satsat 5 miljoner kronor på vindkraft i västra Dalarna. Det må vara hänt att kyrkan vill värna klimat och miljö, men när man inbillar sig att man ska tjäna pengar, då är måttet rågat. Har kyrkan dessa resurser för riskfyllda placeringar är det dags att ifrågasätta nivån på den kyrkoavgift som alla medlemmar förväntas betala!

Inga kommentarer: